Monday, April 7, 2008

Lunch with the Rector of Universitas Islam Riau

I was invited to join the lunch with the rector of Universitas Islam Riau today. As the rector is in the same field as mine, we got some common topics to talk about.

The rector of the university was very humble and soft spoken. He's here to discuss on our collaboration. And in return to his visit, we'll be visiting their institution and share on some of our current research by the end of this month.

We had lunch at a thai restaurant at Plaza Shah Alam. The food was nice. And as usual, I took out my camera and snapped some photos of the rector, my boss, our advisor and my colleagues.

So I'll be spending 4 days in Pekanbaru at the end of this month. Ada apa-apa yang menarik tak kat Pekanbaru Riau tu?

14 comments:

Inah said...

waahh..ni yg seronok ni buat lawatan balas :)

ermm..nak tanya soalan off topic if u dont mind..abe josh asal melaka ke?muke abe josh x macam ah beng lain la..conpius skit..ade mix ke?

Josh said...

[Inah] Not from Melaka and not mix. Pure Chinese. Dari Pulau Borneo. hehe

Chen said...

i am also very humble and soft spoken u know!

Beruang Madu said...

Josh, abang pernah ke sana Josh... sikitlah yg abang tau pasal Riau

Riau merupakan wilayah (diorang panggil Popinsi) yg paling kaya di Indonesia... ala ala Terengganu di Malaysia. Wilayah ni kaya dgn minyaknya. Kalau Terengganu cuma dapat 2% dari hasil dah bebillion banyaknya, cuba bayangkan Riau mendapat 15% dari hasil negerinya dari pemerintah pusat Jakarta... kaya raya negeri ni. Dulu wilayahnya sangat luas sampai ke Laut Cina Selatan tapi sekarang dah di pecah dua kepada Propinsi Riau dan Kepulauan Riau yg berpusat di Tanjung Pinang dekat ngan Batam sana.

Kerana kekayan itu, pemerintah wilayah telah membina baguanan bangunan yg hebat dan cantik, nanti kalau Josh ke sana amiklah gambar rumah2 hebat kat Jalan Jeneral Sudirman sana... mewah sekali tapi sayang macam kes Idris Jusoh, hanya pemerintah yg kaya... rakyat stay macam tu

Dari Sejarah... di sinilah akar umbi keturunan Melayu (abang Jawa yer jadi abang akar umbi dari pulau jawa), dan Sultan terakhir Melaka, Sultan Mahmud makamnya ada di Wilayah ni... kat satu dearah tu dipanggil Kampar. Dulu wilayah ni masih dalam kekuasaan Melaka. Dan segala kehebatan Melayu serta keturunan kesultanan Melaka ada di wilayah ini. Tinggal carik jer...

Tempat menarik yg abang tahu haya ada dua... Pekan Baru dan Bukit Tinggi, Bukit Tinggi biasanya org datang shopping, abang tak pernah ke sana pulak...takder orang bawak.Lagi satu tempat best ialah Pagar Ruyung...opsss silap itu kat Padang, Sumatera Barat.

Makanan paling popular ialah nasi padang... tempat ni dah diinfluence oleh kebudayaan Minang dgn kuatnya sehinggakan makanan banyak yg berbentuk minang berbanding melayu.

Akhir sekali... Josh tanak bawak abang sekali ker?? Cuba lah kenen kenen tiket free lagi satu... cubalah cubalah.. katalah isteri nak ikut pas tu katalah tak jadi...leh tak ajak member??? heeeheheee mengajor adik aku ni membohong jer... pssst psst..leh laaa!!!

ja-anuar said...

Josh, ni pun keluaq dr topik gak.. Saja nak nyampuk..boleh kan? kan kan kan? So Josh org jauh.... no wonder ari tu Josh kata baca entry kja, Josh terkenangkan mak kat kampung...

[danial][ma] said...

hej! whoah! abg.bear very clever! :)

:: NbC :: said...

arghhhh, semua blog dlm my fav list rini buat entry makan2..

tak pe, tak pe, 7 bulan lagi i qada sakan... ;-) lallalalala

(letak komen sama dlm entry makan2 ni - gerammmmmmm)

Beruang Madu said...

Josh abang memain jer yer... jangan lah...

Beruang Madu said...

Danial Ma - abang memang favourite pasal Indon nih....

Josh said...

[chen]
I know, you're soft spoken, humble, and very sweet, sweeter then honey some more. Kan pinky? (jgn uwek ye.)

[beruang madu]
Fuyooo... panjang lebar abg tulis pasal Riau tu. Terrer jugak abg ni pasal Indon. Terima kasih atas info tu.

Lor... abg memain je ke?? Josh dah buat booking dah ni. Dah ler booking bilik besar-besar dok sorang-sorang. Camner ni? How? zhen mo ban (manderin)? Dim hou (cantonese)? liong pen hao (hakka)? an cua ho (hokkien)?

[ja-annuar]
Tu ler Kak Ja. Kampung jauh. But you're right. It's just a phone call away.

[danial]
Oh, yes, Abg Bear is clever, sebab ida minum susu berkhasiat.

[pinky]
Makan biasa je pinky, tak memokkan orang.

Chen said...

i am soooo hungry!

Josh said...

[chen] I'd just came out from the toilet.

Beruang Madu said...

Janganlah Josh..abang memain jer... ajak orang lain lah... ajak Fiebie lah dia pun pandai wat lucu nih... heheheee, bagus wat jalan jalan

Josh said...

Fiebie.... maner Fiebie ni...... Fiebeeeeee.... o Fiebie..

(ajak abg bear gi tempat lain lah.)