Thursday, January 31, 2008

Soalan Bahasa


Josh ada soalan mengenai bahasa Malaysia ni (atau bahasa Melayu).

Soalan 1: Apa bezanyer cangkung ngan tenggong?

Soalan 2: Kambing mengembik, burung berkicauan. Tapi kalo burung kaka tua, berkicauan ke dia?

Soalan 3: Macam maner kita nak describe burung kakak tua yang asyik bising je?

Cikgu-cikgu semua, sila tunjuk ajar. Maklumlah, Josh ni budak baru belajar.

11 comments:

Beruang Madu said...

Abg cuba yer..

Cangkung tu paras lutut sama tinggi, tenggong tu satu lutut paras tinggi satu lutut rata ngan tanah

Beruang Madu said...

Burung kakak tua dipanggil menguak...tak semua burung berkicau.. contohnya merak tu mengilai...

Burung kakak tua yg bising jer boleh dikatakan bercakap.. menguak pun masih sesuai

buah cempedak di luar pagar
ambil galah tolong tunjukkan
Josh budak baru belajar
Kalau salah tolong jolokkan

Josh said...

[beruang madu]Ooo.. ghituu.... Thanks bang. Ada kawan yg bagitau tenggong tu sama ngan cangkung, cuma kaki rapat.

Yg pasal burung kakak tua tu, baru Josh tau dia menguak, ingat berkicauan.

Amboi-amboi... mentang-mentang ler josh ni baru belajar...(tangan bersilang, buat style ultramen mempertahankan diri)

Josh said...

[beruang madu] Lupa. Terima kasihh cikguuuuuu. Kalo Josh ada kemusykilan josh tanya lagi yer cikgu.

ad said...

memandangkan abg honeybear dah jawab dgn markah penuh..ad xpyh la yerr nak menerangkan lagi..cuma nak tambah skit jerrr...
1)selain kat perbezaan kat ejaan,tenggong juga mcm org2 tua kampung melayu makan nasi..ca abg bear ckp laa..lawan pada bersimpuh,(kalau x silap)
2)selain itu, burung jugak berdecit..dan ada jugak yang..errrr..xnakla bg tau..
3)bila kita xleh nak tido memalam asyik kene ganggu dgn suara burung tu..maknanya mmg lerrr bising x hingat

(jawapan ini utk informasi tambahan jerr..kalau salah..,sama2lah kita makan cempedak diluar pagar)

[danial][ma] - tyne&wear said...

hej! whoah...interesting but really sounded strange to me...terrible me...for a few days i tried hard to understand...

Josh said...

[ad] terima kasih atas informasi tambahan tu.
Kalo salah, abg bear akan amik galah tolong jolokkan Ad.

[danial] ler... ingatkan pandai jawab.

:: NbC :: said...

hahaahaaa, amik galah tolong jolokkan Ad..?

kok@un said...

kalo burung hantu...?

Ah Josh mesti sibuk nanti sbb sambil makan buah cempedak sambil menjolok-jolokkan...

Josh said...

[pinky] a'ah, abg bear kan bagi pantun tu. Josh belajar ler yang tu.

[kok@un] tu kena tanya abg bear or Ad ler.
Sibuk... mesti sibuk....

Beruang Madu said...

alamak kalau seekor2 nak begitahu tu abg tak retilah... abg jawab yg reti jer... burung hantu tak tahu lah...